למה לצפות משיפוץ מקצועי של פטיפון?
נתתם פטיפון לשיפוץ? בואו ללמוד מה צריך להתבצע.

מה צריך לכלול השיפוץ?
כמעט בכל שיפוץ פטיפון אנו מחלקים את המשימה בהתאם לחלקי הפטיפון העיקריים. ציר ראשי, מנוע, מכניזם אוטומטי או חצי אוטומטי אם קיים, ספק הכח, זרוע, ראש ובסיס.
מורכבות המשימה ומחירה הסופי תלויים בסוג הפטיפון ובמכלוליו הפרטניים, אבל החלוקה שציינו מאפיינת בד"כ את מרבית הפטיפונים. בואו נתחיל:
ציר ראשי
שיפוץ ציר ראשי כולל שטיפת בית הציר וניקויו משמן או גריז ישן, בדיקה של משטחי החיכוך והחלפתם אם צריך, בדיקת כדורית המיסב (אם קיימת) והחלפתה בהתאם לצורך, שימון מחדש והרכבה.





מנוע
אוברהול מנוע אינו סתם שימון. התהליך כולל את הפרדת הרוטור מהסטטור, בדיקה של הסלילים, ניקיון, פינוי שמן וגריז ישנים מתושבות הרוטור, חידוש התושבות ומאגרי השמן שלהן והרכבה מחדש תוך כדי איזון הרוטור בסטטור.
מרבית התושבות (bushings) עשויות ברונזה נקבובית המשמנת את עצמה. חשוב לנקות את שאריות השמן הישן מהנקבוביות ולחדש את מלאי השמן הטרי בתושבות.
בפטיפונים מונעי רצועה וגלגל הינע חשוב לנקות את הפולי של המנוע מזיהומים ושומנים. לעיתים יש לשייף אותו - אם קיימת קורוזיה על גבי הפולי. זאת כדי שהרצועה או הגלגל לא יחליקו עליו תוך כדי סיבוב.








מכניזם הנעת זרוע
אין גבולות למורכבות המכניזם להנעת הזרוע בפטיפונים. כל דגם והמכניזם שלו. זה לעולם לא 'פשוט' ורמת המורכבות של מכניקה שכזו נעה בין מסובך למורכב מאוד. ישנם לאומים, כמו השוויצרים למשל, שמתמחים במנגנונים בסגנון זה, כבר 300 שנה. זה בא לידי ביטוי בשעוני קוקיה ושעוני יוקרה וגם בפטיפונים. זה עלול להיות מסובך מאוד.
בפטיפונים ידניים אין מכניזם להנעת זרוע. בפטיפונים חצי-אוטומטיים מביאים את הזרוע ידנית לתחילת התקליט, ובסופו היא חוזרת לבד למקומה. בפטיפונים אוטומטיים הזרוע נעה לבדה למקומה בתחילת התקליט, וחוזרת לתושבת שלה בסופו. זאת ללא התערבות ידנית.
קיים סוג נוסף שמכונה 'עצירה אוטומטית' שבו בסוף התקליט המנוע נעצר והזרוע עולה מבלי לחזור למקומה. אלה סוגי הפטיפוים שבהם מצויים המנגנונים הפשוטים יותר לטיפול. אפילו אלה עשויים להיות מורכבים ועדינים.
קיים סוג נוסף של פטיפונים שבהם מנגנון הנעת הזרוע נשלט או מבוצע באופן אלקטרוני או בשילוב של בקרה אלקטרונית ביחד עם מכניקה. טורנס TD-145 הוא דוגמה מוכרת לכך, אך קיימים רבים אחרים. במקרים אלה קיימת המורכבות האלקטרונית - בנוסף לזו המכנית.
קשה מאוד להסביר איך לטפל במכניזם להנעת זרוע בפטיפון. זה תלוי בדגם ורצוי לשלוט במדריך השירות. עם זאת, יש כמה עקרונות שרצוי לזכור. חלקים חייבים להיות נקיים ומסלולם פנוי. מה שצריך להיות מגורז או משומן - חייב להיות נקי משאריות שמן וגריז ישן. מה שלא אמור להיות מגורז או משומן - חייב להיות יבש ונקי.
עיקרון נוסף הוא שלזרוע אסור לנוע על-גבי התקליט ללא הרמתה מעליו - אחרת המחט נגררת לרוחב התקליט ונוצרות שריטות איומות. לכן כל טיפול במכניזם להנעת זרוע חייב להתחיל בראש ובראשונה, בבדיקת מנגנון ה'ליפט' (הרמה) כדי לודא שהזרוע מתרוממת כשורה מעל התקליט כאשר היא צריכה לנוע אל או ממקומה בתושבת שלה.



ספק כח
ספקי כח בפטיפונים אינם מורכבים בדרך כלל. הספקים הפשוטים ביותר מקבלים הזנה מכבל החשמל המחובר לשקע בקיר, ומנתבים את זרם החשמל לשנאי הנחתה, או ישירות אל המנוע לאחר הדלקת מתג ההפעלה - שעליו מורכב קבל AC למניעת קשת חשמלית.
ספקים מורכבים יותר אחראים גם להנחתת מתח הקיר (230V) למתח עבודה באזור 20 - 30 וולט, ליישור הזרם והפיכתו ל-DC ופעמים רבות גם לוויסות מתחים מרובים לצרכני הפטיפון השונים.
לא נהוג להשתמש בספקי כח ממותגים (SMPS) בפטיפונים בגלל הרעש החשמלי בתדרים הגבוהים שספקים אלה מייצרים. מכיוון שאלה הם ספקי הכח המורכבים ביותר והם לא נמצאים בציוד אנלוגי מסוג זה, הטיפול בספק הכח הוא בדרך כלל סטנדרטי וקל למדי.
ככלל נשאף לחדש את כל הקבלים האלקטרוליטים על גבי ספק הכח משום שאלה הקבלים שעובדים הכי 'קשה' בכל הפטיפון, וכמעט תמיד נרצה להחליף את קבל ה-AC על גבי מתג ההפעלה בקבל חדש ובטיחותי מסוג X2 או X1.
פעמים רבות קיים בספק הכח נגד שתפקידו 'לאכול' חלק ניכר ממתח הקיר (הוא עושה זאת באמצעות התמרה של אנרגיה חשמלית לחום) כדי לספק למנוע מתח חשמלי נמוך יותר ממתח הקיר. נגד זה עובד קשה מאוד. יש לבדוק אותו ופעמים רבות להחליפו.
בפטיפונים בעלי מנוע AC סינכרוני לעולם קיים קבל הזזת פאזה שתפקידו להניע את פאזת הזרם/מתח ב-90 מעלות קדימה על אחד מסלילי המנוע, כדי לגרום לו להסתובב תמיד בכיוון הרצוי. יש לוודא שהקבל תקין - ובדרך כלל רצוי להחליפו בקבל איכותי חדש.


קבלי AC ממוקמים בד"כ במקביל למתג ההפעלה. מכיוון שפטיפון כולל מנוע שהוא בחזקת עומס השראתי - התחלת פעולת המנוע גורמת להיווצרות שדה מגנטי (אנרגיה) בסלילים, וכיבוי המנוע גורם לקריסת השדה - בהתאמה.
שתי הפעולות הללו מניעות זרם חשמלי וגורמות לפרץ של אנרגיה שעלול לגשר על מרווח האוויר בין הדקי מתג ההפעלה בעת סגירתו, ובעיקר בעת פתיחתו (כיבוי הפטיפון). ללא קבל AC עלולה להיווצר קשת חשמלית (ניצוץ - בדומה לברק קטן) שאותה שומעים ברמקולים כהפרעת 'פיצוץ' ברורה וחזקה. בהחלט לא נעים! הקבל חייב להיות תקין ובטיחותי.
זרוע
קצרה היריעה מלציין את כל דרכי הטיפול והשיפוץ של זרועות בפטיפונים. זהו דיון בפני עצמו, אך יש כמה פעולות שחייבים לבצע כמעט בכל סוג של זרוע בפטיפון.
מכיוון שהמחט והראש בפטיפון מייצרים מתחים כל-כך נמוכים (אלפיות בודדות של וולט) חשוב מאוד להקפיד על ניקיון מסלול האות החשמלי בחיווט האודיו של הזרוע, מהשלה ועד כבלי ה-RCA, ועל מגע חשמלי טוב בין כל החוליות במסלול זה.
חיווט הזרוע חייב להיות שלם, ללא כבלים חשופים או קרועים הנעים בתוך צינור הזרוע ומקצרים בינם לבין עצמם או עם גוף הזרוע. כבל הארקה היעודי של הזרוע חייב להאריק את השלה, את הצינור ואת בסיס הרוע. בד"כ מדובר בנקודת הארקה אחת הנמצאת בתוך צינור הזרוע ומעל הצירים האנכיים."
הפינים בקולר הזרוע, אלה הבאים במגע עם השלה, חייבים להיות נקיים מהתחמצנות ולכלוך ואם הם נעים על-גבי קפיצים, מסלולם חייב להיות חלק ונקי כדי שהפינים לא יתקעו בדרכם ויצרו מגע חשמלי טוב עם השלה. פעמים רבות הפינים נמצאים על גבי החבק שבשלה והשקעים נמצאים בקולר הזרוע. זה לא משנה. העיקרון זהה.



כבר הזכרנו את מכניזם ההרמה של הזרוע ואת הטיפול בו, ובנוסף לכך נהוג לטפל בניקיון (ולעיתים שימון) מיסבי הזרוע האנכיים וזה האופקי. אלה הן פעולות התלויות במבנה הזרוע. לא נרחיב על כך, רק נציין שבזרוע תקינה קיים שילוב אידיאלי של תנועה חלקה ונטולת מעצורים על הצירים, ביחד עם אפס חופשים.
הזרוע לא אמורה לנוע כאשר מטלטלים אותה בעדינות אחורה וקדימה או מעלה ומטה על מסביה.
בנוסף לכל האמור - זרוע תקינה ומכוונת מצויה ברוב המקרים במצב מקביל לחלוטין לפני התקליט בשעה שהמחט נמצאת בחריץ התקליט (מצב ניגון). כדי להגיע לכיוון זה ניתן להגביה או להנמיך את עמוד הזרוע ביחס לגובה פני התקליט.
אפשרות נוספת היא להגביה את התקליט באמצעות שטיחון. במקרים רבים ניתן גם לשלוט בגובה הזרוע בשילוב של הכנסת שגם בין השלה לראש.
ראש
את נושא כיוון הראש בשלה כבר כיסינו בהרחבה ב פוסט יעודי בבלוג שלנו שעוסק בנושא זה. לא נחזור על כך.

במקום זאת נציין שלפני כיוון הראש, וכחלק מההחלטה האם להשאיר את הראש הקיים בפטיפון או להחליפו, רצוי לוודא את תקינותו (לא תקינות המחט, אלא תקינות הראש עצמו).
את תקינות הראש נוודא באמצעות מדידת ההתנגדות של כל אחד משני הסלילים של שני הערוצים והשוואת התוצאות של שני הערוצים האחד לשני. בראש תקין הערך האוהמי (התנגדות) של הסלילים בשני הערוצים - קרוב מאוד. בדרך כלל מתקבלת בראש מגנטי התנגדות של כמה מאות אוהם.


בנוסף לתקינות הראש נבדוק גם את תקינות החיווט הפנימי שבשלה - ונחליף את החיווט הישן אם יש צורך בכך. פעמים רבות מתגלות בעיות של מגעים לאו דווקא בחיווט, אלא במהדקים הקטנים שאמורים להתלבש על הפינים שבראש.

לא ניכנס במסגרת הפוסט הזה להליך בחירת המחט - אך נציין שקיימות מחטים חלופיות (after market) לא רעות - ברבים מהמקרים.
בסיס, גוף הפטיפון (deck), מכסה אבק
ניקיון, ניקיון, ועוד ניקיון. אם זה לא נקי - זה לא בריא! פטיפון במצב טוב נקי מבפנים כמו שהוא נקי מבחוץ! זה נכון שיש איזורים רגישים יותר ללכלוך, כמו למשל מסלול הרצועה או הפולי של המנוע, אבל המצאות מזהמים על הפטיפון - כמעט תמיד מבטיחה את הימצאותם בסופו של דבר גם על התקליט והמחט.
יש גם עניין של אסתטיקה. הצדק צריך לא רק להעשות אלא גם להראות, שלא לדבר על כך שהמכשיר מצוי בדרך כלל במרכז הסלון.
אנחנו מנקים בסיסי פלסטיק, ומחדשים בסיסי עץ בזיגוג או פוליטורה. מכסי אבק אנחנו משייפים קלות בעזרת משחות הברקה כדי להיפטר משריטות קלות. אנחנו מחליפים צירים רקובים של מכסי אבק ודואגים לנקות היטב את הדק ואת השטיחון שעליו מונח התקליט בעזרת חומרים יעודיים שאינם מזיקים למשטחים אלו.
תחתית הפטיפון וארבעת (או לפעמים שלושת) הרגליים שעליהן עומד הפטיפון חייבות להיות תקינות, ישרות ומאוזנות. פטיפון לא מאוזן - לא מתפקד! הרגליים חייבות להיות רכות או קשיחות כמו במקור. נשתמש בלבד כאשר המקור עשוי לבד, ובגומי כאשר המקור מגומי. זה תלוי בדגם ובבחירת היצרן ברגליים המתאימות.
0





כבר פגשנו טכנאים שלא חושבים שתפקידם כולל גם ניקיונות של הפטיפון, למעט אם יש סיבה טכנית ברורה לכך, כמו למשל גריז ישן שהתאבן. אנחנו חולקים על כך! לדעתינו ניקיון כולל אינו רק תפקידם - אלא שזה גם תפקיד חשוב. מי ינקה פולי מנוע - עוזרת הבית? בכל מקרה - כך נראה הליך שיפוץ רגיל לחלוטין של פטיפון ממוצע.
תגובות
אלקטרופיקס TLV - תומר